Cei intersaţi
de comunismul românesc şi cinematografie pot descărca gratuit de pe site-ul Editurii LiterNet eseul lui Lucian Maier, Comunismul
românesc, o realitate discutată cinematografic.
Despre acesta,
Sebastian M. Ceolca scrie pe site-ul menţionat: „Eseul de faţă este un exemplu
amănunţit al criticii practicate de autor, bazat pe metode teoretice de analiză
a esteticii cinematografice - aici printr-o strînsă legătură între ideologie şi
reprezentarea ei pe ecran. Pornind de la convingerea că realitatea este
adesea deteriorată atunci cînd este trecută prin filtrul expunerii
cinematografice (narativitate, reducţie, montaj - demersuri reprezentaţionale),
criticul ne poartă într-o călătorie spre o mai bună înţelegere a funcţionării
aparatului de filmat în relaţie cu propriile-i ambiţii de a fi receptat de
către spectator, dar şi printr-o eventuală "manipulare" a lui.
Astfel, Comunismul românesc, o realitate discutată
cinematografic, nu-i doar un eseu apreciabil de consistent (aproape
50 de pagini, în care se întîlnesc pasaje relativ largi despre relaţiile
socio-politice din acele vremuri, în tandem cu demersurile cineaştilor
contemporani dezbătuţi), ori o exemplificare a poziţiei sale critice faţă de
ideea de cinema pe care o aplică firesc, ci şi o lucrare care, odată (re)citită
- atît de criticul de film, cît şi de orice alt consumator al textelor de gen
-, funcţionează ca un plan apropiat al experienţei în direct a
spectatorului cu logica practicării de cinema - atît în mod special (în măsura
unei teme alese), cît şi în general.”