StatCounter

luni, 15 aprilie 2013

Apariție editorială: Ruxandra Cesereanu, Un singur cer deasupra lor


Un roman-frescă despre transformările petrecute în România de la începuturile obsedantului deceniu comunist până după revoluția din 1989, în care micile istorii ale unor oameni aflați de partea puterii comuniste sau împotriva ei sunt înglobate și dau contur istoriei mari. Luptători în munți, deportați, deținuți politici, opozanți, disidenți, frontieriști, revoluționari, dar și lideri ai Securității, președinți de stat, torționari, delatori și mulți alții – victime și opresori –, cu toții trăiesc sub același cer, între 1945 și 1991, limitele cronologice ale frescei epice la care autoarea a lucrat un deceniu. Ruxandra Cesereanu propune o sinteză narativă cu vieți și morți controlate de o istorie colectivă violentă, asemănătoare lumii zugrăvite de Varlam Șalamov în Povestiri din Kolima.
Informații preluate de pe site-ul Editurii Polirom.
O cronică semnată de Florin Irimia poate fi citită aici.

Apariție editorială: Cătalin Mihuleac, Aventurile unui gentleman bolșevic

«Cătalin Mihuleac, „autorul cu cel mai mult umor din literatura româna de astăzi” – cum l-a numit, pe bună dreptate, criticul literar Alex. Ștefănescu –, reușește chiar din titlul oximoronic, Aventurile unui gentleman bolșevic, să smulgă primul zâmbet. Acest roman scris în maniera satirei politice este dirijat cu ingeniozitate în direcția grotescului, a fanteziei pure, a burlescului liric, într-un vârtej amețitor de umor negru de această dată. Ion Scutelnicu, gentleman bolșevic și tovarăș de nădejde, orfan cu antecedente sadice, primește misiunea de a-l reeduca în spiritul artei angajate pe tânărul pictor rebel, pasionat de nuduri licențioase, Emil Faure, care a avut naivitatea de a-l înfrunta pe fiul Dictatorului. Primul pas va fi mutarea acestuia într-un bloc-moloh antropofag, devotat sistemului. Metoda aplicată este plină de subtilitate și cruzime, iar rezultatul va fi pe măsură.
Odată cu vremurile noi, activistul-torționar și soția sa, „generoasa” tovarășa Ella – fosta muză obeză a artistului –, devin protagoniștii, exponate însuflețite, ai dioramelor teribil de verosimile din postrevoluționarul „Muzeu al comunismului”, instituție nemuritoare, cu un imens succes la public.
Intriga dinamica, replicile ilariante, anecdotica spectaculoasă, numeroasele picanterii sunt doar câteva dintre calitățile acestei savuroase comedii bufe, ce rezista cu brio pe afișul istoriei.»
Informații preluate de pe site-ul Editurii Cartea Românească.