Semnalez aici o lucrarea recent apărută, semnată de Anca Haţiegan, Cărţile omului dublu. Teatralitate şi roman sub regimul comunist, Limes, Cluj-Napoca, 2010.
În prima parte a lucrării autoarea urmăreşte modul în care s-a cristalizat conştiinţa dramatică a occidentalului în modernitate, şi a încercat să schiţez rolul pe care problematica măştii a avut-o în naşterea fenomenului totalitar comunist, caracterizat de o foarte solidă cultură a duplicităţii, reflectată într-o manieră captivantă de literatura vremii.
În final sunt câteva „mostre” din repertoriul de romane redactate în spaţiul lagărului socialist, analizate din perspectiva felului în care autorii lor au reuşit să surprindă şi să ilustreze prin intermediul acestora etapele constituirii „Imperiului falsului” (în formularea, foarte expresivă, a lui Alain Besançon).
O lucrare utilă atât istoricilor literari preocupaţi de „producţia” de gen a perioadei comuniste cât şi celor care vor să ştie mai mult despre acei ani, specialişti sau simpli cititori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu