„Primii
ani ai regimului Ceauşescu au reprezentat, în mod special, perioada unei
afirmări deosebite a diplomaţiei româneşti pe plan internaţional, concretizată
prin reuşite precum alegerea lui Corneliu Mănescu în fruntea Adunării
Generale a Naţiunilor Unite în 1967 sau condamnarea explicită şi curajoasă a
intervenţiei sovietice din Cehoslovacia. Premisa fundamentală a acestei
afirmări a fost ambiţia regimului comunist din România, ilustrată cu succes
încă din timpul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, de a-şi promova propriile interese
pe plan intern şi internaţional, deseori în defavoarea celor ale Uniunii
Sovietice. Căutarea unui model propriu de comunism, care să răspundă nevoilor
interne ale societăţii româneşti dar şi pretenţiilor de legitimitate ale
regimului, au adus România deseori în contradicţie cu Moscova, contradicţii ce
au atins uneori cote critice. Acest demers curajos nu era însă unic în lumea
bipolară a războiului rece.
Împărţirea lumii în două blocuri adverse a fost subiect de
critică şi opoziţie pentru multe ţări din a doua jumătate a deceniului al
şaselea, începând cu mişcarea de nealiniere ce grupa la început ţări în curs de
dezvoltare şi sfârşind cu membrii de bază ai celor două blocuri
politico-militare precum Franţa sau China. Într-o manieră proprie şi limitată
deseori de condiţionalităţi pe care nu le puteau controla (presiuni economice,
politice, militare), toate aceste ţări se aflau în căutarea unei a treia căi,
respingând în acest fel organizarea bipolară a sistemului internaţional.
Afirmarea internaţională a României este în mod direct legată de aceste
demersuri, la care uneori s-a raliat şi din care uneori s-a inspirat, în
funcţie de posibilităţi. Unul dintre cele mai interesante cazuri, din acest
punct de vedere, este cel al Iugoslaviei lui Tito.
Condamnată şi denunţată de lumea comunistă de care era
indiscutabil legată, Iugoslavia a fost nevoită să dezvolte o argumentaţie
politică şi ideologică îndreptată către justificarea unui model propriu de
construire a socialismului, îndreptată către contestarea hegemoniei
sovietice asupra comunismului internaţional. Această argumentaţie a servit însă
şi intereselor româneşti, oferind explicaţii şi interpretări
politico-ideologice utile în disputa dintre PCR şi PCUS. România a văzut în Iugoslavia
un partener ideal şi a căutat deseori sprijinul acesteia în situaţiile de
criză generate de disputa româno-sovietică. Studiind documentele prezentate
în volumul de faţă, istoricul descoperă nuanţele ale relaţiilor româno-iugoslave
care nu sunt sesizabile la prima vedere, precum efortul lui Ceauşescu de a
evita izolarea şi a-şi consolida parteneriatul cu Tito, prudenţa liderului
iugoslav, dar şi nevoia ambilor lideri de a schimba perspective şi puncte de
vedere, de a-şi împărtăşi impresiile cu privire la probleme internaţionale
sensibile.
Numărul relativ mare de întâlniri dintre cei doi lideri,
într-un interval de timp scurt, confirmă ideea că fiecare vedea în celălalt un
partener, deşi cu limitări care ţineau de poziţia proprie. Documentele prezentate
în acest volum sunt deosebit de importante pentru înţelegerea şi explicarea
modului în care era construită politica externă românească şi de aceea recomand
călduros publicarea acestei cărţi.”
Prof. univ. dr. Silviu Miloiu
Informați
preluate de pe site-ul Editurii Cetatea de Scaun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu