Cartea are la bază teza de doctorat a Cosminei Cristescu și
își propune o inventariere și o analiză a textelor literare în versuri
publicate în manualele școlare adresate elevilor cu vârstă școlară mică
(clasele I-VII/VIII), din perioada comunistă. Ea răspunde nevoii de a
exemplifica legătura dintre literatură şi realităţile social-politice ale unui
moment istoric în care textul literar era folosit drept instrument de
propagandă.
Concluzia care s-a desprins la finalul cercetării este că
prin mesajul ideologic pe care îl transmite, poezia pentru copii în perioada
comunistă a reprezentat o pârghie de influenţare şi de manipulare a elevilor.
Funcţia formativă şi educativă a textelor din manuale este pusă în umbră de cea
politică. Tehnicile manipulării sunt evidente chiar şi la nivelul întrebărilor
de la sfârşitul lecţiilor sau al temelor pentru acasă.
Calitatea artistică îndoielnică a textelor selectate pentru
a fi publicate în manuale îşi are originea în atitudinea de respingere a
oricărui cadru elitist şi în intelectualofobia care a caracterizat conducerea
statului comunist.
Volumul a apărut la editura Tracus Arte în 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu