Mă bucur să anunț apariția volumului „Identități sociale,
culturale, etnice și religioase în comunism”, care reunește lucrările prezentate
la ediția a IX-a a simpozionului internațional de la Făgăraș - Sâmbăta de Sus,
derulat între 9-12 iulie 2014.
Volumul a apărut la Editura Polirom sub egida Institutului
de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) și a Memorialului Rezistenţei
Anticomuniste „Ţara Făgăraşului”.
Pentru cei interesați redau mai jos cuprinsul volumului.
CUPRINS
Prezentarea autorilor ……………………………………………9
Cuvânt înainte……………………………………………………21
Identități sociale în comunism
„Relația” Frontului
Plugarilor cu intelectualii din lumea satelor (1945-1948) (Dr. Alexandru
Nicolaescu)…………………………….31
Identitatea morții: victime și responsabili
în Colonia de muncă Periprava (Cercet. Constantin Vasilescu)………………………..44
Protest la vârsta a treia. Cinci cazuri de
„scrisori anonime dușmănoase” adresate autorităților comuniste în anii ’50
(Cercet. Constantin Petre)……………………………………………………………………64
Destinul post-concentraționar al arhitecților
întemnițați politic 1944-1964. Studiu de caz: arhitectul Ioan Pușchilă (Asist
univ. dr. arh. Vlad Mitric-Ciupe)……………………………………………79
Propagandiștii Partidului Comunist. Câteva
portrete (Prof. univ. dr. Ion Zainea)……………………………………………………94
Dimensiunea identitară a
împuternicitului/cenzorului Direcției Generale a Presei și Tipăriturilor din
provincie (1949-1954) (Drd. Beata Menesi)……………………………………………………… 104
Generațiile Decretului 770. Impact social
și perspective (Cercet. dr. Florin S. Soare)…………………………………………………112
Principiul egalității femeii cu bărbatul în
România ceaușistă, un fals ideologic, o condiție tragică. Abordările culturale
postcomuniste cu referire la problema interzicerii avortului (Prof. univ. dr.
Mihaela Grancea)………………………………………………………….131
Rezistența din Munții Făgăraș: moartea și
învierea comunităților făgărășene (Ioana Hașu)……………………………………………………148
Identități feminine alternative în comunism
și postcomunism: deținutele politic Cercet. dr.
Claudia-Florentina Dobre)……155
Acțiunile tineretul muncitoresc iugoslav și
conturarea identității. Exemple de brigăzi din regiunea Čačak din timpul
socialismului timpuriu (1946-1952) (Arhivist Nikola Baković)…...……168
Dimensiunile socio-culturale ale
identității locale și rămășițele socialismului într-o zonă de frontieră (Dr.
Svetlana Antova)……182
Stăpânind viitorul prin asumarea
trecutului: discursul feminin despre viața în comunism. Trei dimensiuni ale
unei cercetări privind istoria și memoria femeilor în timpul comunismului în
Polonia (Prof. dr. habilit. Izabela Skórzyńska, Prof. dr. habilit. Anna
Wachowiak)…...…192
Identități culturale în comunism
Presă, propagandă și construcție
identitară: Festivalul Mondial al Tineretului, București, 1953 (Lect. univ. dr.
Andrada Fǎtu-Tutoveanu)………………………………………207
Identitatea politică a literaturii române.
Planing familial și ideologic cu generația ’60 (Asist. cercet. dr. George
Neagoe)……………218
Viața culturală a germanilor din România
între 1944-1989 (Cercet. dr. Gudrun-Liane Ittu)……………………………………………...235
Identitatea culturală iugoslavă - o
realitate inacceptabilă în federația socialistă multinațională iugoslavă.
Câteva din principalele puncte de vedere de la centrul federal (1958-1963)
(Asist. univ. dr. Vanya Ivanova)...………………............250
Identități etnice în comunism
Problema „naționaliști germani” în
activitatea Securității (1948-1964) (Lect. univ. dr. Corneliu
Pintilescu)………………………………………269
Identitatea sașilor transilvăneni sub
presiunea regimului comunist în anii '80 (Asist univ. drd. Alois-Richard Kommer)……………………………
284
Ministrul Filip Geltz, un exponent al
elitei germanilor din România, în anii ’50 (Dr. Sorin
Ene)……………………………………………………….296
Imaginea romilor în perioada comunistă: de
la mit la realitate (Dr. Gabriela Crețu)…………………………………………………………. 305
„Deopotrivă la drepturi și îndatoriri”:
propagandă și construcție identitară pentru minoritățile turcă și tătară din
Dobrogea comunistă (Dr. Manuela Marin)………………………………………………………… 317
Tehnici de distrugere a identității:
comunitățile musulmane din Bulgaria în timpul regimului comunist (1945-1989)
(Drd. Sevim Tahir)……………………………………………………329
Identități religioase în comunism
Criza monahismului românesc de la sfârșitul
anilor ʼ50 cazul Mănăstirii Sfântul Nicolae (Județul Prahova) (Cercet. dr.
Maria Mateoniu)……………………………………………………………………………………341
Aspecte privind relația dintre Biserica
Reformată și statul român în perioada 1948-1960/1961 (Cercet. dr. Jánosi
Csongor)……………………357
Identitatea baptistă și comunismul în
România (Dr. Marius Silveșan)……………386
Identități tăcute: rezistența prin
rugăciune în comunism (Cercet. dr. Constantin Ittu)………………403
Despre născători de frumos în închisorile
comuniste (Conf. univ. dr. Octavian Gabor)…………………414
Un cardinal printre comuniști –
Episcopul Iuliu Hossu (Cercet. dr. Sergiu Soica)……………………..423Limitele asumării
libertății religioase. Cazul părintelui Iuliu Rațiu (Muzeograf dr.
Andrea Dobeș)………...435
Ierarhi greco-catolici în atenția
Securității studiu de caz: Episcopul Ioan Ploscaru (Muzeograf Robert
Fürtös)…………………………452
Sándor Imre (1893-1956) - destinul unui
preot romano-catolic (Cercet. dr. Cosmin Budeancă, Cercet. dr. Jánosi
Csongor)…………………467
Vedere de pe Tamisa: persecuțiile împotriva
clericilor ortodocși în România anilor ’70-’80 reflectate în arhiva Institutului
Keston (Cercet. Mariana-Alina Urs)………………494
Relațiile comunităților religioase din RSS
Moldovenească cu statul (1944 - anii ’70). Cazul Bisericii Romano-Catolice
(Cercet. dr. Ion Xenofontov)……………………512
Identitatea religioasă în Croația sub
regimul comunist (Dr. Dragan Nimac, Cercet. dr. Jasna Ćurković Nimac,
Cercet. dr. Stipan Trogrlić)…………………………520
Pedeapsa divină. O etnologie a amintirilor
despre politicile agresive atee comuniste din Bulgaria (Prof. univ. dr.
habilit. Margarita Karamihova)……………………………529
Poveștile ascunse ale musulmanilor bulgari:
memoria traumatizantă a trecutului socialist (Asist. dr. Shaban
Darakchi)………………………541
3 comentarii:
Güner AKMOLLA din Constanța vă felicită și vă anunță că istoria contemporană are nevoie de clarificări.Scriu acum despre satul tătar AZAPLAR / Tătaru și aflu că în 1949 Mustapaș / Comana a fost primul sat colectivizat în Dobrogea.A urmat Tătaru, în 1950.Sunt membră a Uniunii Scriitorilor Tătari din Crimeea
Sper că în publicațiile dv ați rezervat un spațiu și pentru tătarii/turcii din Dobrogea.Comisarul regal Halil Kadri este unul dintre reprezentanții etniei noastre, a decedat singur, uitat și sărac/
Stimata doamna Guner Akmolla, in volumul Identitati sociale, culturale, etnice si religioase este studiul Manuelei Marin „Deopotrivă la drepturi și îndatoriri”: propagandă și construcție identitară pentru minoritățile turcă și tătară din Dobrogea comunistă. In volumul anterior, Stalinizare si destalinizare. Evolutii institutionale si impact social (http://cosmin-budeanca.blogspot.ro/2015/02/aparitie-editoriala-cosmin-budeanca.html) exista un alt studiu, Comunitatea musulmană din Dobrogea in perioada comunistă (1948-1965)si, de asemenea, va pot anunta ca in volumul editiei a X-a a Simpozionului de la Fagaras - Sambata de Sus (aflat in pregatire) va fi, de asemenea, un studiu despre comunitatea musulmana din Dobrogea. Cu ganduri bune si urari de succes in ceea ce faceti. Cosmin Budeanca
Trimiteți un comentariu