„Lucrarea abordează problema propagandei
comuniste în intervalul specificat, abordând dimensiunea instituțională, a
actorilor propagandei, tehnicilor și canalelor de difuzare. În istoriografie
această temă a fost abordată tangențial, de aceea, subiectul în sine reprezintă
o noutate în spațiul istoriografic. Problematica propusă este cu atât mai
interesantă și inițiază perspective de analiză novatoare, cu cât contextul
politic al perioadei a constituit un fapt inedit pentru istoria comunismului
românesc, dar și în evoluția comunismului în Europa Centrală și de Est.
Demersul analitic al acestei lucrări este dezvoltat pe
trei dimensiuni. O primă dimensiunea este cea a istoriei instituționale, prin
care am realizat o reconstrucție a aparatului central de propagandă al CC al
PCR, realizând și o analiză a propagandiștilor (recrutare, educare,
activități). A doua dimensiune urmărește analiza funcțiilor pe care propaganda
le-a dezvoltat în societate și a temelor principale din retorica oficială (tema
naționalismului și Omul Nou), folosind, în această direcție și teorii ale
lingvisticii și sociologiei. A treia dimensiune este cea a analizei efectului
pe care propaganda l-a avut în societate și a percepțiilor societății asupra
puterii, iar în acest sens am analizat scrisorile adresate puterii politice.”
Cei interesați pot găsi mai multe detalii despre volum pe
site-ul Editurii Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, de unde am și
preluat informațiile de mai sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu