„Cartea Eleonorei-Maria Popa are o dublă motivație: aceea de a provoca,
în mod firesc, un adaos de conștientizare a felului în care ne-am recuperat
trecutul recent, dar și de a aduce un plus consistent acestei cunoașteri.
Cercetarea pe care autoarea ne-o propune urmărește construirea unei viziuni de
ansamblu asupra mai multor traiecte textuale, tratate până acum separat, în secvențe
îngust delimitate conceptual, cronologic, geografic, instituțional sau
biografic.
Eleonora-Maria Popa vine, prin urmare, cu o
schimbare a perspectivei; mai exact, cu o trecere de la etichetarea
istoriografiei comunismului ca suport al politicilor legitimante/contestare de
după 1989, spre o analiză a rolului jucat de istorici în postura de agenți ai
elaborării și difuzării unor noi adevăruri istorice, intens negociate,
ajustate, refuzate. De altfel, continua redefinire a adevărului sub comunism −
la care autoarea se referă într-un segment însemnat al cărții sale − transpune
dorința unui sistem totalitar de a-și confecționa normalitatea care-i convenea,
astfel încât reperele sociale să se schimbe, de la un an la altul, prin modul
de funcționare a cunoașterii și prin felul în care aceasta era subordonată unei
idei de obiectivitate cu totul aparte, aceea marxist-leninistă. Era una
deosebit de elastică, dialectică, evident, dat fiind că adevărul istoric,
codificat mereu după „ultimele orientări ale Partidului”, părea mai degrabă
rezultatul unor perpetue recodificări narative, în care conotația simbolică a
unui eveniment covârșea concretitudinea lui istorică. Observațiile sale sunt
revelatoare pentru o idee de probitate tranzitorie, care făcea trecerea de la
adevărurile destul de bine verificate până la 23 august 1944 de o autoritate științifică,
la certitudinile prestabilite, după această dată, de o autoritate politică.
Istoricii trebuiau doar să le exemplifice, să le popularizeze, să le pună în
bronz. Sunt reflexe interpretative pe care Eleonora-Maria Popa nu poate să nu
le remarce și după 1989, cu diferența că nimeni nu își asumă astăzi „uzul și
abuzul”, instrumentarea trecutului producându-se sub acoperirea unor înalte
scrupule etice. Comunismul e parcă mult mai abominabil prin supraviețuirile
lui, abil camuflate în „luări de poziție” care îl tot contestă, dar nu îl mai
atestă.” - Andi Mihalache (prefață)
Mai multe detalii despre volum pe pagina Editurii
Argonaut, de unde am preluat și informațiile de mai sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu